@luciana, @mauro ou qualquer pessoa se eu falei alguma bobagem me corrige aí.
Obs: "Larger studies are required to confirm our results."
Highlight: "The literature is equivocal regarding whether exercise facilitates fat loss during caloric restriction."
Minhas considerações e contextualizações da imagem:
Gordura é um grande preditor de adoecimento, massa magra é um grande preditor de saúde.
Pessoalmente, o mais interessante foi que perda de peso grande implica em preservar a massa magra que tem, ainda que você malhe igual a um cavalo, mais uma vez acendendo o alerta de que perder muito peso de uma vez não é positivo e não implica em melhora da saúde e sim em evitar adoecimento.
Outra coisa, a minha opinião é que na vida real essa diferença de perda de peso é negligente no longo prazo ou seja, dá para fazer o mesmo sem se matar no processo. O impacto na perda de massa magra é duplo, pq ela tira saúde e aumenta a vulnerabilidade de doença.
Acelerar pedra de peso loucamente, buscando mais 3% todo o dia, na minha experiência, leva a mais adoecimento que bem estar.
A mensagem que eu entendo desse artigo é que para perder muito peso muito rápido de forma saudável tem que malhar muito para tentar, veja, é tentar mitigar o prejuízo que vem da perda rápida.
---
O que é exercício pelas definições do artigo?
"The moderate exercise dose group (MED) received standard care, diet intervention, and an exercise intervention with 2 aerobic training sessions of ∼50 min each and 1 combined aerobic and resistance training session per week (30 min of aerobic training and 30–45 min of resistance training). The aerobic training was mainly performed on stationary bikes. The resistance training consisted of 3 sets per main exercise targeting large and serval muscle groups simultaneously (e.g., chest press, leg extensions/curls, leg press, back row). Each main exercise was performed with a 30-s super-set of, for example, abdominal crunches or laying back extensions. There were no standardized rest intervals between main exercise sets and rest intervals between sets were not measured. In total 150–165 min of weekly exercise.
The high exercise dose group (HED) received the standard care, diet intervention, and an exercise intervention with a total of 4 aerobic training sessions per week and 2 sessions per week with combined aerobic training and resistance training. In total 300–330 min of weekly exercise (i.e., twice the exercise volume as MED). Resistance training sessions were interspersed by at least 2 days. For both MED and HED groups, the first 2 weeks of the intervention served as a familiarization period where participants received a thorough introduction to the concept of repetitions-in-reserve (RIR) as well as to the heart rate monitors and exercise equipment."
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095254624001571?via%3Dihub